söndag 24 april 2011

Kazuyo Nomura i Pannrummet och Bergrummet




Kazuyo Nomura visar två textila installationer t.o.m. den 30.4: I Bergrummet: Himlakropp och i Pannrummet: Skräddare

”Skräddaren är en insekt som glider lätt på vattenytan. De långa armarna och benen är påfallande. När jag var liten, stirrade jag ofta på dem på vattenytan. Jag minns den underliga känslan. Jag har sytt hundratals skräddare och visar dem som på vattenytan.

’Himlakropp’ är en installation av nät och ljus. Nätet har jag knutit samman med plastbitar som har varit i bruk som kapsyl, burk m.fl. Nätet formas som himlakroppar och belyses med UV-ljus. Installationen påbörjade 2003 och har visats på olika platser i ett antal gånger. Formen förändras varje gång den byter rum och plats.

Jag intresserar mig för landskap som man ser i verkligheten och som man ser i tankarna. Mitt material och teknik är textilt. Jag vill forma landskap av subtila material."
/Kazuyo Nomura

Installationen ingår i projektet ’Broderier och sömnader’ ett experimentellt arbete under senaste tiden. Arbetet har utförts med stöd av Konstnärsnämnden. Efter Konstepidemin kommer Kazuyos resultat/pågående arbeten att visas på HV-galleri i Stockholm 16 april – 22 maj och i Projektrummet på Nääs konsthantverk 30 april – 24 maj.”

Kazuyo Nomura är textilkonstnär och formgivare, bor och arbetar i Göteborg. Född och uppvuxen i Japan och bor sedan 1988 i Sverige. Kazuyo arbetar både med textil design och med textilkonst. Hon har mottagit Nordens största textilpris ”The Nordic Award in Textiles” 2006, läs mer...
_ _  _ _  _ _  _ _  _ _  _ _  _ _  _ _  _ _ 

Kazuyo Nomura shows two textile installations at Konstepidemin until April 30, results and ongoing experimental work in a project supported by the Swedish Arts Council. After Konstepidemin her work will be shown at HV Gallery in Stockholm 16 April - 22 May and at Nääs Konsthantverk April 30 to May 24.

Kazuyo Nomura is a textile artist and designer who lives and works in Gothenburg. She is born and raised in Japan and moved to Sweden in 1988 to study textile craft, techniques and art. She received the prestigeous "The Nordic Award in Textiles" in 2006.

Inga kommentarer: