torsdag 14 juni 2012

Michaela Peterson reser till Kina med 12 nya pallar





Michaela Peterson visade vid sin avslutande utställning på RCG Nordic Gallery ett ”Pall-torn” som bestod av 12 små kinesiska pallar staplade på varandra med en liten spiral­vridning.
Inspirationen kom efter Michaela fick VG-regionens stipendium i Kunming Kina under 3 månader, året 2010.

”Efter utställningen när jag packade ihop mina saker tänkte jag mycket på hur märkligt det är att komma till en plats och skapa relationer med platsen och människorna där och sen lämna det igen och fortsätta sin vardag hemma. Var detta allt? Kommer jag någonsin att återse platsen och människorna igen?”

Det var en av anledningarna till att Michaela bestämde sig att fortsätta projektet '12 små kinesiska pallar'. Hon delade ut pallarna efter utställningen till personer hon hade lärt känna under sin vistelse i Kina. De fick fria händer att använda pallen som de själva ville. Kanske i sin ateljé, kanske undanstoppad i en garderob, kanske ommålad?

”Jag planerade att återkomma efter en tid för att ta reda på vad som hänt med pallarna i den nya omgivningen” berättar Michaela, ”Jag har också byggd 12 nya precis likadana pallar som jag kommer att visa här i Sverige tillsammans med dokumentationen”.

I juli ska Michaela åter resa till Kunming och med pallarna som länk hoppas hon återknyta kontakten med de människor hon mötte för 2 år sedan.

Inga kommentarer: