söndag 21 april 2013

Nils Ramhøjs porträtt av Berndt Grundevik

Jag har jobbat med porträttet i olika omgångar under 2012. Efter en intensiv slutspurt med arbetet åkte jag upp och levererade porträttet till Armétaktisk stab i Stockholm måndagen den 15 april. Där på Lidingövägen avtäcktes målningen samma eftermiddag. Täckelsen föll - och även porträttet till belåtenhet och det var mycket trevligt.
Det är först nu, när målningen försvunnit in i de slutna korridorerna på Högkvarteret i Stockholm, som jag av förståeliga skäl kan visa en bild på porträttet offentligt. Nu efter att ha lämnat porträttet känns det som både min målning och jag hamnat in i tomhetens rum.
Detta är det tredje porträtt jag gjort för Försvarsmakten och inte det sista verkar det som ... Att jag fått porträttförfrågan från försvaret beror på att min bror Jens, som nyss pensionerades från sin tjänst som informations chef på K3 i Karlsborg, introducerade mig till det första jag gjorde, ett porträtt till K3. Sedan har det ena gett det andra...

Nils

Berndt Grundevik. Generalmajor. Arméinspektör + Armétaktiskt chef. 2007-2012. Porträttet är målat av Nils Ramhøj 2012 - 2013
Olja på plexi ovanpå foto, 60x90cm, inkl ram 67,5 x 97cm.

.

Inga kommentarer: